Sunday, October 10, 2010

Muslimah ke?

Aku taknak la ckp lebih2 psl transformasi busana muslimah sejak dua menjak ni. Bukan seorang yang layak di saat aku masih lg belum sepenuhnya menurut tuntutan agama.

Tapi bila lihat senario skg yg gila popular dgn tudung segera, shawl yg bermcm pesen, timbul pulak sanggul palsu, abaya (kononnya!) yg sangat pelik pd pandangan aku yg daif dan naif ni, haihh buat aku terpikir adakah benar tuntutan agama yg mendorong mereka menghasilkan idea sebegitu. Demi mengubah persepsi seantero dunia bhw wanita islam juga boleh bergaya.

Ok fine! Dgn adanya revolusi baru dlm berfesyen, org2 bertudung kini tak lg terikat dgn stereotype~kg giler kau ni! Malah ramai yg lebih cantik dan urban dgn bertudung litup berbanding yg tak. Berbanding dgn yg konon2 nya sgt bandar dgn fesyen rambut singa segala. Aku mmg tak blh blah dgn orang tua yg tak sedar2 diri yg dia tu sgt buruk kalau tak bertudung! Haihh

eh, aku bukan nak ulas panjang pun pasal org pakai tudung ke tak. malas nak campur urusan sapa nak pakai, sapa taknak. Sukahati masing2!
Yang aku terpikir skg adalah psl tudung tu sendiri. Pasal aku dan tudung.

Fakta 1:
aku mula pakai tudung sepenuhnya bila masuk sekolah teknik kl. Tu pun sbb kena paksa dok asrama wajib! Mula2 tak puas hati, akhirnya bersyukur mnjadi seorang yg tak pakai tudung pada hr pendaftaran sekolah akhirnya terdidik utk bertudung hingga sekarang. Alhamdulillah di atas keterpaksaan itu. (walau ada titik hitam di antaranya)

Fakta 2:
pernah bukak tudung utk menjadi gadis jualan part time (gadis jualan part time aku kata, bukan GRO part time!) kat isetan masa lps abis utm. Masa tu rasa bersalah gile! Siap berskirt bagai. Adehh siap kantoi dgn mamat sejawatan, ~aku rasa ko ni sebnarnya pakai tudung kan! Chesss malu giler gua!

Fakta 3:
pernah jual tudung. Sumpah aku tak pernah minat!

Fakta 4:
borong tudung xpress kat surabaya saat blom lg diterima pakai di malaysia. Tiap kali aku pakai, mesti ada suara sumbang menyamakan aku dgn bibik indon mereka dan mereka. *skg br aku tahu mereka dan mereka agak kagum dgn tudung awning aku!

Fakta 5:
aku bawak tudung2 xpress aku ke uk. Setianya aku sehinggalah aku mula jatuh cinta dgn tie rack.

Fakta 6:
gila dgn tie rack, aku borong sampai skg ada lg yg blom berpakai. Haihh! Peel yg sdg aku kikis.

Fakta 7:
pernah ke TTDI semata mata mencari munawwarah utk inner n tudung kawen. Aku beli, siap bertutorial bagai, harammm tak prnah pakai walau sekali! Bukan sekali aku buat perangai, ARZU pun jd mangsa, beli utk menderma secara ikhlas.

Fakta 8:
aku tak pernah beli tudung ARIANI sbb aku benci ekin. Benci dia bukan sebab aku suka mawi. Diulang, bukan sbb aku suka mawi! Ok, mawi ngan ikin citer basi, tp dorg ttp no 2 dlm carta kemenyampahan aku. No 1? Sapa lg...
Datangnya wardina dlm Ariani agak terlambat so, walau aku xde kes ngan wardina tp bg aku tgk ariani nmpk ekin! Giler annoying! Benci ahh

Fakta 9:


Eh mcm dh malas nak sambung fakta 9-fakta 518
sbb fakta 8 dh cukup buat aku puas hati dgn n3 nih. Hahah.

Oh ya aku mmg geng kapak artis. tak semua aku anti, tp tak ada satu pun yg aku suka! Kata laki aku, takyah la benci artis sampai menunjukkan kebodohan diri sendiri. Kalau dah tak suka diam jelah, tak yah ambik tahu lngsg. Ermmm....baiklah Titik!

*Kalau ada masa tgk2 lah, koleksi hajaba. mmg tak boleh blah!
Dulu aku smpat beli tudung beberapa ketul kat hajaba. Tp sjk dh kelur mcm2 pesen mengarut dr hajaba mula dgn sanggul arab dan skg ni dress 'muslimah'/jubah/abaya yg menyakitkan hati dan mata, maka terus aku banned!

**aku skg update guna phone. Nnti bila aku rajin bukak laptop, aku crkan gambar2 pesen hajaba yg tak bleh blah tu!
Hoii jgn kata fesyen muslimah boleh??

2 comments:

faraazri said...

yes!! sangat setuju dengan ini entry.. (walaupun faktanya cuma berapa % aje dari keseluruhan posting.. :p)
tolonglah jangan 'muslimahkan' semua fesyen yang menutup rambut/membalut tubuh badan seketat2nyerr... adehhh.. tak paham....

Yanni said...

salam sis, do u interested to buy ARZU scarf... or if u r not sure what is ARZU scarf.. juz go to klcc KUALA LUMPUR to butik arzu,. or mid valley KUALA LUMPUR .. you can browse the scarf there.. but wait.. before u buy.. pls browse mine .. then u compare the price.. im selling the scarf at 50% cheaper than them.. why??.. because i xde kedai.. i jual door to door basis... thats why la cheaper.. hv a look in my fb album... if interested ... u can pm me...P/s : the tudung is a bit expensive as the material is very high grade material.. ( higG grade chiffon, chiffon silk & satin silk.. ) u can feel the different the moment u touch it.


https://www.facebook.com/marwanscarf