Saturday, November 22, 2014

Resepi : Baked Pasta

Tetiba hari ni terajin nak blogkan resepi baked pasta.
Bukan apa. Sebab gambar dah ada. So marilah kita merajinkan diri.
Actually ni adlh order dr cikgu sekolah.
Permintaan dah lama. Baru skg berani nak ambik order.
Biasa kalau buat pun utk port luck sekolah.


1. 2 biji bawang holland-dadukan
2. 2-3 ulas bawang putih-dadu

Tumis dengan olive oil utk effect rasa yang lebih ummppp.
Kalau tadek, belasah je minyak biasa. 


3. Dah layu, masukkan daging pilihan samada chicken/beef. 
4. Masak sampai air kering.
5. Masukkan capsicum



6. Masukkan sos spagetti. Kimball ke prego ke rasa lebih kurang je. Nak lebih jimat pakai je kimball.
7. Masukkan button mushroom, tomato cheery dll. Kdg ada daun sup aku masukkan jugak.
8. Seasoningkan dengan black and white pepper dan apa2 yg sesuai. Aku masukkan jugak dried oregano dan rosemary. 
9. Masak sampai sos agak kering.



10. Bancuh 10 biji telur (utk 500g pasta dan 400g daging) dgn 200ml fresh milk, garam dan gula.
Sukatan ikut suka. Hagak2 ye.
11. Tuang ke atas pasta yg dh direbus bersama sedikit minyak dan telah ditoskan.
12. Masukkan sos yg dimasak tadi. Gaul sebati.



Untuk adunan 500g pasta aku dapat 2 bekas aluminium ni.
13. Taburkan mozarella cheese, parmesan dan oregano.
14. Bakar lebih kurang 30-40min depends on oven masing2. Suhu aku pakai 220c



Siap!
Bawak pegi pork luck sekejapan lichennnn.
Ya, ini tempahan org. Utk port luck sekolah. Dia sponsor aku yg buat.
Sumbangan aku sendiri utk port luck benda lain la pulak.
Gittewww!

Ok tu je.
Tata