Saturday, January 11, 2014

Cikgu Diana


Ya, aku bahagia.

Semalam ada budak india perempuan terkocoh kocoh menuju ke arah aku.
Aku penah ajar dia dulu. Masa Tahun 3. Sekarang dah Tahun 6 pun.
Sebagai murid kelas hujung, mmg selalu kena marah sbb kerja asik tak siap dan berangan je manjang.

Tp bila dah naik Tahun 456 walaupun aku tak lagi ajar, tetap menegur manis bila berjumpa. Siap dgn salam.

Dan mcm biasa, semalam bila ternampak aku, dia kejar utk bersalam. 
Dengan kata2

Cikgu makin hari makin cantik la.
Macam kakak-kakak. 
Rasa nak panggil kakak je.

Aku senyum.
Aku rasa aku bahagia jadi sorg cikgu.
Bukan sebab taksub pd pujian.
tak sama sekali
(sebenarnya aku takut pada pujian. sbb aku tak pandai respon. serius!) 
Tapi sebab aku belajar banyak bnda dari anak2 murid aku
salah satunya inilah
tak pernah ada dendam dalam diri mereka
ko marah menggila pun
kejap lagi nak keluar rehat dia cari ko jugak. salam sebelum keluar.
dan aku 
terus cair.

kalaulah aku yg dewasa ni semudah itu melupakan
alangkah baiknya





No comments: