Sunday, January 12, 2014

Resepi: Creamy Butter Chicken

hari ni aku nak share satu menu popular restoran2 org berduhit.
senang je.
sedap pun sedap.


bahan perap (1jam):

dada ayam potong2 (boneless) *aku campur gak ngan yg bertulang. tak syok makan isi je
1sk garam
1/2 sk gula
1sk serbuk kari ayam
1sb tepung jagung
1bj telur
*bhn perap ni ikut kuantiti ayam korang la. hagak2 je.


bahan tumis:

2sb butter
2bj cili padi (nak pedas tambah. aku tak boh langsung. anak2 anti pedas)
2tangkai daun kari
1/4c heavy cream
1/4c air (aku tambah sikit2 bagi berkuah sikit)
1sk gula
secubit pati ayam (aku pakai secukup rasa)
garam
lada sulah
1keping cheddar cheese (ini aku tambah)
1/2 biji tomato (aku tambah)
*takde heavy cream boleh ganti ngan susu cair 230ml atau ikut kadar kepekatan yg korang nak. boleh ejas sendiri.


kekdah:

1. goreng ayam dh diperap 1j tadi.
2. cairkan butter. tumis cili padi + daun kari sampai naik bau.
3. masuk cream + air + bhn2 lain
4. masak sampai kepekatan yg kita nak.
5. tuang atas ayam atau gaul ayam atas kuali.
siapp!!



*atkiners pun boleh makan ni. cuma ejas tang gula ngan tepung. tu jelah kot. tp aku blasah je. dah masuk minggu ke2 ni tak clean diet mana pun. cuma nasi blom sentuh. lagi plak dh boleh start workout ngan treadmill khennnn. haruslah tak menahan tgk makanan. lagi2 roti. mmg coii. pemusnah misi aku.

No comments: