Monday, September 24, 2012

Blueberry Cheesecake yang sedapnyeeee!

Cheese cake mmg one of my fav. Syaratnya mesti mau bake. Kalau pesen chilled tu sorry tekak kg akak mesti rejek.

So hari ni aku nak share resepi blueberry cheese cake yg dah terbukti kesedapannya di tekak sendiri dan tekak para pelanggan juga.

Resepi asal dari blog irmadilondon. Tapi aku dh ubah sikit2. Kalau nak tgk yg asal blh jenguk kat link ni ya.

http://irmadilondon.blogspot.com/2010/04/resepi-blueberry-cheese-cake.html?m=1

takleh nk boh link la pulak.
Ah korang copy jelah.
Kalau baru nak cuba2, sgt dialu alukan tgk. Sebab dia tunjuk satu2. Tak mcm iolss. Femalasss. Hahaha

Ok, ni versi hamba.

Base:

1. Half packet biskut marie/digestive (mahal amat) -pakai marie pun dh ok.

2. 4 sudu besar butter. -aku cairkan dlm microwave 10s. Cepat skit.

Gaul. Agak2 dah blh kepal, ngam.
Tekan2 dlm loose base tin. Aku pakai 8".
Masuk dlm fridge.

Cake:

1. 500g cream cheese -philedephia paling bes.
2. 3bj telur
3. 2sb tepung gandum
3. 1cup castor sugar
4. 1 1/2 vanilla
5. 1/4 Almond astract- aku tak letak. Tak suka bau.

Beat cream cheese sampai lembut n berkrim.
Add sugar. Beat sampai sebati.
Add tepung. Beat lagi.

Add in telur 1 by 1. Lbh krg 1 minit sebiji.
Add esen vanila
Beat sampai tak berketul. Kaup2 la kasi rata.

Siapp!

Tuang atas base yg dh ready tadi. Aku guna tapis.

Half berenti jap. Campak2kan blueberry dalam tu. Atau kalau xde fresh, pakai je blueberry filling yg berbijik2 tu. Tompok2 kan rata. Pastu tuang lagi balance td.

Temp 150. Lebih kurang 20-30 minit je kalau oven aku yg sgt panas tu.
Kalau oven biasa maybe 40-50min kot.

Opss....jgn lupa guna waterbath ye. Letak baking tin dalam dulang isi air panas. Pastu balut la bawah tin tu dgn foil. Takut masuk air nanti.

Agak2 dah masak, check cam biasa ya. Off oven. Biar je dlm tu dlm sejam. Ni utk avoid crack. Biar je dia sejuk dlm oven.

Pastu hiaslah sukeati.

Yang bwh tu aku buat utk order semalam. Tulisan aku masyaAllah maha buruks. Tak reti la nak cursive2 bagai. Sbb tu biasa pakai fondant je. Tp ni sgt nak cepat maka nilah hasilnya. Hahaha

Yang atasnya lak buat utk makan2 bila tah. Tp hok ni aku campak sekali 2-3 keping oreo. Punnnn enak!

Ok kawan2 ku yg rajin. Selamat mencobaa. Tak jadi jgn give up. Cuba dan cuba lagi heh!



No comments: